Difficulties to learn and to teach modern physics.

R. Antonowiski, M. V. Alencar, L. C. T. Rocha

Resumo


Physics is engaged in scientific and technological development in several areas, however, its learning in high school has high failure rates that demonstrate a low level of use. It is a science that allows us to understand the nature of the macroscopic and atomic matter, but it is taught in a disjointed manner, upon presentation of concepts, laws and mathematical sentences, repetitive exercises that have taken the preparatory character for college entrance. Thus, the student gets stuck sentences featuring a partial knowledge and disposable. This study aimed to analyze the main difficulties that undergraduate students in Physics have in Modern Physics learning. Point out the difficulties in teaching and learning Physics is not an easy task and to identify them comes the difficulty of how to solve them. After analysis of several hypotheses we can conclude that there is no single factor responsible for the difficulty of the teaching and learning of Modern Physics. The lack of time to work and developed since middle school, stimulating the curiosity of students, adequately trained teachers, lack of structure offered by the government, parents' responsibilities and students in learning, among others, constitute a major challenge for successful teaching and learning of Modern Physics.

 


Palavras-chave


Modern Physics, Learning difficulties, Teaching and learning.

Texto completo:

PDF

Referências


BARBETA, V. B.; YAMAMOTO, I. Dificuldades Conceituais em Física Apresentadas por Alunos Ingressantes em um Curso de Engenharia. Rev. Bras. de Ens. de Física. v. 24. n. 3. Set, 2002.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. 2000.

D’AGOSTIN, Aline. Física Moderna e Contemporânea: com a palavra professores do ensino médio. Universidade Federal do Paraná. Mestrado em Educação. Curitiba, 2008.

FERREIRA, Alan Reis. Compreensões de Professores e Licenciandos com relação à abordagem da Física Moderna e Contemporânea no ensino médio. Universidade Católica de Brasília. Trabalho de Conclusão de Curso. 17 p. Brasília, 2012.

FERREIRA, F. C.; CAÍRES, A. R. L.; SILVA, A. A.; OLIVEIRA, S. L.; Diagnóstico de dificuldades conceituais em Física apresentadas por acadêmicos ingressantes em cursos da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências. Florianópolis, 2009.

HAMURA, Michel Pereira de Lima; HAMURA, Indrid Hayumi Pereira de Lima. Uma breve reflexão sobre as dificuldades vivenciadas por professores do ensino de ciências naturais. Estação científica (UNIFAP), v.4, n.1, p. 121-130. Macapá. Jan. – Jun., 2014.

HERSCOVITZ, V. E.; GRECA, I. M.; MOREIRA, M. A. Uma Proposta para o Ensino de Mecânica Quântica. Rev. Bras. de Ens. de Física, v. 23, n. 4, p.444-457. São Paulo, Dez. 2001.

MONTEIRO, M. A. et. al. Dificuldades dos professores em introduzir a Física Moderna no ensino médio: a necessidade de superação da racionalidade técnica nos processos formativos. Ciência e Educação. v. 3, n. 15, p. 557-580. Bauru, 2009.

NARDI, Roberto et. al. (Org.). Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores. 258 p. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

NASCIMENTO, Tiago Lessa. Repensando o ensino da Física no ensino médio. Universidade Estadual do Ceará. 61 p. Ceará, 2010.

OLIVEIRA, Fabio Ferreira de et al. Física moderna no ensino médio: O que dizem os professores. Rev. Bras. de Ens. de Física, v. 29, n. 3, p.447-454. São Paulo. Abr. 2007.

OSTERMANN, Fernanda; MOREIRA, Marco Antonio. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa "Física Moderna e Contemporânea no ensino médio”. Investigações em ensino de Ciências, v. 5, n. 1, p.23-48. Porto Alegre. Abr. 2000.

POLITY, Elizabeth. Dificuldade de ensinagem. Que história é essa...? São Paulo: Vetor, 2002. Resenha de: GRANDESSO, M. S. Dificuldade de ensinagem. Que história é essa...? Rev. Psicopedagogia, v. 64, n. 21, p. 86-87, 2004.

SANTOS, J. C. S.; GOMES, A. A. G.; PRAXEDES, A. P. P. O ensino de Física: da metodologia de ensino às condições de aprendizagem. Universidade Federal de Alagoas.

SOUZA, Ana Paula Grimes; LAWALL, Ivani Teresinha. Inovação curricular de Física Moderna: motivações, dificuldades e mudanças na prática docente. Universidade do Estado de Santa Catarina.

TIRONI, Cristiano Rodolfo, et. al. A Aprendizagem Significativa no Ensino de Física Moderna e Contemporânea. In: 9º ENPEC, 2013, Águas de Lindóia. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. p. 1 - 8. Águas de Lindóia – SP, 2013.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.